Arkistonmuodostaja: Lainetar (höyrylaiva)
Arkistot: Höyrylaiva Lainettaren arkisto


Muu alue

Päijänne

Arkistonmuodostajaluokituksen alaryhmä

Liikenne

Arkistonmuodostajakohtaiset kuvailutiedot

  • Historia tai elämäkerta

    Lainetar-laivan omisti Sysmän Hovilan kartanon isäntä, kunnallisneuvos M. Fr. Tandefelt. Hänellä oli omistuksessaan myös Aallotar-laiva. Teräsrunkoinen Lainetar valmistui vuonna 1889. Se oli 16,90 metriä pitkä, 3.83 metriä leveä ja 2,18 metriä syvällä kulkeva. Kumpikin laivoista liikennöi Päijänteellä henkilöliikenteessä kansalaissotaan saakka. Lainetar liikkui pääasiassa Vesijärven ja Luhangan väliä ja sitä komensi aluksi A.F. Moberg, vuodesta 1893 kipparina oli A. Kuoppala ja vuodesta 1900 V. Oikkonen. Tandefeltin ja "Jämsän patruunan" Severus Konkolan välinen kilpailu päättyi Tandefeltin tappioon ja Lainetar-laivan siirtymiseen Konkolan perikunnan haltuun "Jämsä"-laivan ja Lainettaren yhteentörmäyksen jälkeen 27.10.1907. Onnettomuuspaikka oli Aholansaaren edustalla, Lainetar-laiva vaurioitui keulastaan ja Jämsä-laiva upposi, henkilövahingoilta säästyttiin. Lainetar toimi myös postilaivana, ainakin vuonna 1914 Lainetar kuljetti postia Lahden aseman (Vesijärvi), Luhangan ja Tammilahden välillä. Laivan 1910-luvun loppupuolella tapahtuneen omistajavaihdoksen jälkeen se toimi monia vuosia hinaajana ja lopulta proomuna. Laivan liikennöinnin päättymisajankohdasta ei ole tietoa.

  • Julkaisut, tutkimukset

    Kulha, Keijo K., Vanhan Jämsän historia. 1974. Reijo Nummela: Lainetar, yksi monista Päijänteen-Vesijärven höyrylaivoista. Sukuviesti 4/2008.



  • Löysitkö hakemasi tiedon? Voit antaa palautetta, jotta voimme kehittää hakujärjestelmäämme e ntistä paremmaksi.