Arkistonmuodostaja: W:m Crichton & Comp. Ab (Turku)
Arkistot: W:m Crichton & Comp. Ab:n (Turku) arkisto


Muut nimet

Ab Crichton Oy (1913 - 1924)
Crichton, W:m&Comp.

Viittaukset

edeltäjä: Åbo Gamla Skeppsvarv (1883 - )
seuraaja: Ab Crichton-Vulcan Oy (1924 - )

Toiminta- tai elinvuodet

1862 - 1924

Paikkakunta

Turku

Muu alue

Pietari

Arkistonmuodostajaluokituksen alaryhmä

Metalli- ja konepajateollisuus

Arkistonmuodostajakohtaiset kuvailutiedot

  • Maantieteellinen toiminta-alue

    Turku, Suomi, Venäjä.

  • Hakusanat

    Höyrykoneet ; höyrylaivat ; konepajateollisuus ; laivanrakennus ; metalliteollisuus ; teollisuus ; telakat ; telakkateollisuus ; Turku.

  • Historia tai elämäkerta

    W:m Crichton & Co sai nimensä skotlantilaisen siviili-insinöörin William Crichtonin (1827-1889) mukaan. Vuonna 1862 Crichton osti David Cowien osuuden konepajasta Cowie & Co, jonka tärkeimpänä työalana oli koneistojen rakentaminen höyrylaivoihin. Crichtonin hyvien Venäjän suhteiden ansiosta konepaja alkoi saada sekä yksityisiä että keisarillisen laivaston tilauksia Venäjältä. Crichtonin konepajan ensimmäinen höyrylaiva oli vuonna 1863 luovutettu Ensimmäinen, joka oli varustettu 12 hv:n koneella – vuosina 1863-65 konepajalla rakennettiin kaikkiaan 15 höyrylaivaa. Laivojen ja laivahöyrykoneiden lisäksi valmistui mm. maahöyrykoneita ja höyrykattiloita. Rakennettavien alusten koko saattoi kasvaa, kun vuonna 1871 valmistunut uusi telakka Itäinen Rantakatu 60:ssä otettiin käyttöön. Vuonna 1874 yritys muutettiin osakeyhtiöksi nimellä Wm. Crichton & Co Ab. Crichtonin ohella toinen merkittävä osakkeenomistaja oli Erik Julinin kauppahuone. Vuonna 1883 Turun vanha laivaveistämö ja veistämön köysitehdas siirtyivät Crichtonin konepajalle, mikä vahvisti sen asemaa maan merkittävimpänä laivanvalmistajana. 1880-luvulla Crichtonin yritys pääsi osalliseksi Venäjän laivaston uudistusohjelmasta Venäjän meriministeriön tilatessa siltä sota- sekä muita aluksia. 1900-luvun alku oli W:m Crichton & Co:lle vaikeaa aikaa, sillä yhtiö koki jatkuvia rahoitusongelmia valtion maksaessa laiskasti laskujaan. Lisäksi pietarilainen haaraliike Ochta-telakka toimi ilmeisesti alusta alkaen tappiollisesti. Wm. Crichton & Co Ab teki vararikon vuonna 1913 ja sen liiketoiminnan jatkajaksi perustettiin Ab Crichton Oy. Tässä vaiheessa yhtiön konepajat olivat jo ajastaan jäljessä ja samaan aikaan Ab Vulcan Oy oli noussut sen todelliseksi kilpailijaksi. Elokuussa 1924 yhtiöt Crichton ja Vulcan fuusioitiin ja syntyi Ab Crichton-Vulcan Oy.

  • Julkaisut, tutkimukset

    Jarmo Grönros, Suurten merten seikkailijat. Huvijahdit, matkustajalaivat ja loistoristeilijät. Teoksessa: Sisua, Siloa ja sinappia. Merkkituotteita Turusta, s. 327-341. Turku 2004. Jutikkala, Eino, Turun kaupungin historia 1856-1917. 1. nide, s. 124-150. Turku 1957. Knorring, Nils von, Aurajoen veistämöt ja telakat. Muistiinpanoja Turun telakoiden historiasta. Espoo 1995.



  • Löysitkö hakemasi tiedon? Voit antaa palautetta, jotta voimme kehittää hakujärjestelmäämme e ntistä paremmaksi.